Villkor och föreskrifter

Om oss
Kristallmagasinet EF innehar F-skatt och är momsregistrerade.
Kristallmagasinet
Åsby Mellangård
596 95 Väderstad
Kontakt: info@kristallmagasinet.se

Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Beställning och orderbekräftelse
Är du som beställer under 18 år skall målsmans tillstånd finnas innan köpet genomförs. Beställningar som sker i annan persons namn utan dennes tillåtelse, eller på annat sätt som medför att vi drabbas ekonomiskt eller liknande, polisanmäles utan vidare. Efter slutförd beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress du angett vid ditt köp. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något felaktigt i din orderbekräftelse skall du omedelbart kontakta oss via e-post: info@kristallmagasinet.se eller via vårt kontaktformulär här på hemsidan. Du som kund har ansvar över att dina kontaktuppgifter du lämnar i samband med beställningen är korrekta.

Leverans
Våra normala leveranstider är 2-3 dagar. Vi postar flera gånger i veckan. OBS! Beställningar lagda på en fredag eller helger skickas tidigast på måndagen efter. Paketen skickas normalt med Postnord. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@kristallmagasinet.se.
Hämtar du inte ut ditt paket inom den tid som paketet ligger kvar hos ombud, oavsett anledning, utan paketet går i retur till oss, så debiteras du med 200 sek.

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
Vi samarbetar i första hand med Postnord.

Ändring av order
Du som kund äger fram till den punkt att din order behandlats, rätten att utan extra kostnad annat än för prisskillnader, förändra din order. En order som redan hanterats och levererats ut till dig går ej att ändra eller avbryta. Efter att din order behandlats & skickats ut till dig måste du i sådana fall genomgå en retur efter mottagen vara.

Reklamation & felaktiga varor
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras direkt till oss där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Detta måste ske samma dag som du fått hem din beställning. Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en likvärdig produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se ARN.se. Vi fotar eller filmar alla varor innan leverans.

Retur & ångerrätt
Enligt lag har du som kund rätten att ångra ett köp inom 14 dagar från datum för mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen kontaktar du först oss här genom vår hemsida eller direkt till vår mail och lämnar de uppgifter som behövs. Vi behöver följande: Ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilken/vilka varor som skall returneras. Retur sker på din bekostnad då lagen ej ger kunden rätt att begära återbetalning av kostnader för transport. D.v.s. de direkta kostnaderna som uppstår vid retur till oss betalar du som kund. Den ordinarie fraktkostnaden på 45 sek dras av vid återbetalning. För att retur skall gälla måste den returnerade varan vara komplett samt självklart oanvänd. Vi förbehåller oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskning på varan vid eventuell skadad produkt jämfört med dess ursprungliga värde. Produkten/produkterna bör därför paketeras mycket väl vid eventuell retur. Vid retur skall det vara komplett retur åter till oss. D.v.s. vid retur skall även eventuella gåvor, påsar och annat tillbehör returneras. Vid ofullständig retur än vad som ursprungligen skickats dras 100 kronor av från din återbetalning. Ångerrätt gäller ej om det har gått mer än 14 dagar sedan du mottagit din beställning. Returer måste alltid skickas till vår företagsadress. Kristallmagasinet, Åsby Mellangård, 596 95 Väderstad. Skickas retur mot förmodan ändå till ombud debiteras du som kund 100 kronor för detta, då vi behöver lägga tid och transportera oss till ombud vilket medför en kostnad för oss. Du som kund ansvarar för att returen kommer fram i sin helhet, skickas returen ej spårbart och ej kommer fram till oss så återbetalas inget. 

Ansvar vid t.ex. Force Majeure
Vi tar ej ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkter. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan t.ex. vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Vi säljer stenar, kristaller och varor av naturmaterial vilka har naturliga färgskiftningar, former, sprickor m.m vilket är helt normalt. 

Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter/GDPR
Vi är ansvariga och följer de riktlinjer som krävs av dataskyddsförordningen (GDPR) kring hur vi lagrar och behandlar dina personuppgifter. Genom att göra en beställning hos oss accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger ej dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Vi är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss i syfte för att kunna hantera din beställning samt då du har önskat erbjudanden t.ex. genom att motta nyhetsbrev. All information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person är en personuppgift. För att kunna hjälpa dig med kundtjänstfrågor samt hantera din order lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen. I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet mellan oss och dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig som kund.

Hantering av personuppgifter till leverantör för betalning o fraktbolag
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även ditt personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Swish och Stripe.

För att kunna leverera det du beställer från oss och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord och ev Schenker, DHL mfl.

Nyhetsbrev & rätten kring dina uppgifter
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas information om dig så som ditt förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att, på din begäran, kunna hålla dig uppdaterad med information samt erbjudanden i marknadsföringssyfte. Du kan när som helst välja att avprenumerera från vårat nyhetsbrev. Du som kund har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. Du har även rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder plattformen Webnode.

Tvist
I tillfälle av då en tvist uppstår mellan dig som kund och oss, som inte går att lösa, kan du som kund vända dig till ARN - Allmänna Reklamationsnämnden. ARN.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se https://ec.europa.eu/consumers/odr. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Organisationsnummer: 050812-xxxx.